Szakmai programunkról
A játék a gyermekkor legfontosabb tevékenysége. A játék segíti a gyermeket a világ megismerésében és befogadásában, elősegíti a testi, az értelmi, az érzelmi és a szociális fejlődést. A kisgyermeknevelő a játék feltételeinek biztosításával (megfelelő hely, idő, eszköz, élmény) és nevelői magatartásával támogatja az elmélyült, nyugodt játéktevékenységet, a gyermekek kreatív megnyilvánulásait.
A kisgyermekkor az érzelmi labilitás kora, melyet szeretetteljes pedagógiával lehet befolyásolni. Minden gyermek vonzódik az élményekhez, a meséhez, a zenéhez és az alkotótevékenységhez. Ha mindezt már a bölcsődében, majd később az óvodában megkapja, nyugodttá, kiegyensúlyozottá válik. Tud nevetni, felfedezni, rácsodálkozni. Hisszük, hogy a korai életkorban a családi minta a legmeghatározóbb. A bölcsődei nevelés ezt kiegészítő, támogató, mintanyújtó szerepet vállal, annak érdekében, hogy a gyermekek fizikai, emocionális és szociális szükségletei teljes mértékben kielégítettek legyenek.
A kisgyermekkor egyéni életutat meghatározó
életszakasz, éppen ezért a bölcsődei éveknek meghatározó szerepe van a gyermek
személyiségfejlődésében. A bölcsődei nevelés elsődleges feladata, hogy a
nevelés és a szokásalakítási folyamat pedagógiai, pszichológiai alapjait
megteremtse. Döntő fontosságú a kiegyensúlyozott kisgyermeknevelők
személyisége, szakmai felkészültsége, a segítő, bátorító, meleg, derűs érzelmi
légkör megteremtése, a gyermekek egyéni sajátosságainak figyelembe vétele,
biztonságérzet megteremtése, a beszoktatás folyamán a kötődés kialakítása
gyermek és kisgyermeknevelő között, a közös játék gyermekekkel és felnőttekkel
egyaránt. Fontos, hogy a kisgyermekek nevelését, gondozását a
családdal együttműködve, szakmai tudásunkat a lehető legjobban kihasználva
segítsük, támogassuk a bölcsődés gyermekek életútját, első meghatározó éveit.
Minden gyermek egyedi és megismételhetetlen, saját egyéniség, és nekünk
kisgyermeknevelőknek az a feladatunk, hogy az egyéniségüket figyelembe véve
neveljük, gondozzuk, "tanítsuk" és felkészítsük őket az életre, az óvodai
nevelésre.
"Kultúrát nem lehet örökölni. Az elődök kultúrája egy-kettőre elpárolog, ha minden nemzedék újra meg újra meg nem szerzi magának."
(Kodály Zoltán)
Szakmai Programunk a hagyományőrzésre épül.
Bölcsődénkben fontosnak tarjuk a hagyományok ápolását. Minden jeles napot egy hosszabb előkészülettel vezetünk be. Arra törekszünk, hogy az együttmunkálkodás, együttjátszás, a tervezgetés által izgalmassá tegyük a várakozás időszakát. A szülőkkel együtt minél több szerepet vállalunk, hogy a gyermekeknek igazi élményt jelentsenek ezek a napok.
A
hagyományőrzés által évszakonként, havonként a természet, a környezet, a
növényvilág és az állatvilág megfigyelése, megtapasztalása különböző játékos
tevékenységek segítségével. Beszélgetések az időjárásról, a növényekről,
állatokról, környezetünkről.
A bölcsődések számára szervezett programok alkalmával (Advent, gyermeknap, farsangi mulatság...stb.) is igyekszünk zenei élményekben részesíteni a gyermekeket, hangsúlyt fektetve a minél korábbi zenei nevelésre. Fontosnak tartjuk az élő zenét, a furulyázást a kisgyermekek számára. Különböző hangszerek használata a kisgyermeknevelők által, melynél fontosnak tartjuk, hogy a gyermekek is megtapinthassák, megszólaltathassák, játszhassanak rajta, ezeket mindennapjaink során használva.
A zenei, énekes foglalkozások fejlesztik a gyermek ritmusérzékét, zenei hallását, kommunikációs készségét, közösségbe való beilleszkedését, beszédkészségét, figyelmét. Az énekes együttlét alkalmával játékosan és önfeledten szívja magába az új ismereteket.
A jeles napok hangulatát előidéző népdalok, versek, mondókák, mesék felelevenítése, felhasználása.
A hagyomány az a tudás, tapasztalat, örökség, kultúra, amit elődeink ránk hagytak. A hagyományőrzés ezek megtartása, átörökítése a bölcsődei nevelésben.
A mai modernizált, gépiesített világban még fontosabbnak tartom, hogy megismertessük a gyermekeket már egészen kiskorban a természet szépségeivel, a hagyományokkal. A tv, számítógép, mobiltelefonok...stb. világában még inkább szükséges őseink ránk hagyott kincseit megőriznünk, továbbadnunk.
Nekünk, kisgyermeknevelőknek példát kell mutatnunk a szülőknek, családoknak, hogy a gyermekek érdeklődését hagyományainkkal is fel lehet kelteni és fenn lehet tartani, és mindez mennyivel értékesebb a gyermekek fejlődése szempontjából, mint a technikai vívmányok.
A hagyományőrzést nem külön témaként alkalmazzuk, hanem a bölcsődei nevelés részeként, vagyis beépítjük napi, heti tevékenységeinkbe, hétköznapjainkba, ünnepeinkbe, mese, vers, ének, zenei foglalkozásainkba, alkotótevékenységeinkbe, bábozásba, mozgásos játékokba.
A természet megszerettetésének célja, hogy a kisgyermek egyre jobban megismerje az őt körülvevő világot, környezetének változásait. Felfedezhetjük vele a természet szépségeit, rácsodálkozhatnak az állat- és növényvilágra. A tevékenységek során megismerkedhetünk a minket körülvevő természetes anyagokkal, azok esetleges felhasználásával, tulajdonságaival, valamint környezetünk szebbé varázsolásában, díszítésben is segítségünkre lehetnek.
Az évszakoknak megfelelően, az ünnepre való ráhangolódással játékos formában valósítjuk meg a hagyományok átörökítését.
Ismereteink és szakmai műveltségünk birtokában segítjük a gyermekek emocionális, kognitív, morális és szociális fejlődését. A családokkal napi szinten, folyamatos kapcsolatot tartunk. Fontos, hogy a gyermekekről a szükséges információkkal rendelkezzünk, melyek a gyermek harmonikus intézményi neveléséhez szükségesek. Segítjük a szülő-gyermek kapcsolat fenntartását és elmélyítését a gyermekről adott folyamatos információk segítségével.
Célunk, hogy képessé tegyük a gyermekeket a népi hagyományok érzelem világának befogadására, átélésére. A természeti környezet iránti igény kialakítása, annak megbecsülése.